Més informació [ Detall d'activitat

 
1002150511   Educació viva i ciutat educadora: pràctiques artístiques, aprenentatge cooperatiu i treball en xarxa.
2016-2017   Seminari. Primària-Secundària
  
   19/10/2016 - 29/7/2017 (40 hores) de 17:30h a 19:30h
   Centre d'Art Santa Mònica
   Rambla Santa Mònica, 7 (Barcelona) 
  
Format   Presencial
Organització   Consorci d'Educació de Barcelona
  
   Les sessions de dissabte seran 10h a 14h
  
Accessos   Transports i vies d’accés:
Autobusos 14, 38, 36, 57, 59, 64, 91, 157
Estació Bicing al costat mateix de l'edifici
Metro L3 Drassanes
Inscripció   12/09/2016 - 28/09/2016
  
Descripció i   Metodologia:   Els centres educatius cada cop desenvolupen un rol més actiu en relació a la ciutat i els barris treballant en xarxa a partir d’activitats i projectes educatius on les pràctiques interdisciplinàries entre cultura, recerca i espai públic articulen projectes d’innovació pedagògica.
En aquest sentit, el programa Interfícies de l’Arts Santa Mònica (Barcelona), proposa la realització d’un seminari eminentment pràctic de treball cooperatiu amb l’objectiu de desenvolupar projectes en xarxa sobre ciutat i cultura, basats en les pràctiques artístiques contemporànies i significatius per a entorns educatius.
Interfícies és un programa que treballa sobre educació, ciutadania i proximitat relacionant cultura, espai públic i treball en xarxa.

El seminari, així, es planteja com un espai pràctic en el qual es dissenyaran i realitzaran activitats i projectes que vinculin el treball a l’aula amb el barri i amb temàtiques específiques. Aquestes propostes estaran pensades per a dona resposta als interessos dels i les participants i a les necessitats de cada context i entorn educatiu, entenent aquests no només en la seva vessant escolar, sinó també en context educatius generats en el marc d’institucions culturals. Per això, es partirà de l’ús dels recursos que ofereix l’Arts Santa Mònica i el capital humà i cognitiu vinculat als seus programes d’arts i específicament al programa Interfícies.
El seminari és també l’espai per a reflexionar i intercanviar sabers, pel què es proposa obrir un debat sobre la innovació pedagògica, l'educació de les arts i el treball en xarxa tant des de l’exercici pràctic, com dialogant amb altres models i revisant propostes de treballs ja desenvolupats. Amb aquest objectiu, s'hi inclouen sessions de diàleg i debat amb diversos creadors/es, i obert a altres professionals interessats/des en les mateixes temàtiques (com ara pedagogs/gues, educadors/es de museus, artistes, historiadors/es...). Les sessions de presentacions i discussió entorn d’altres projectes artístics i d’innovació pedagògica estaran vinculades a sessions específiques per a què els participants de la formació articulin propostes educatives a desenvolupar en els seus propis contexts de treball . Així mateix, també es destinarà part d’una sessió a la definició conjunta dels indicadors amb els quals avaluar el resultat de la formació.

Les propostes que es realitzin en el marc de la formació es podran concretar en activitats i projectes a realitzar durant el curs, així com en la realització d’ una exposició, esdeveniment o publicació final que doni compte de tot el treball desenvolupat i dels materials produïts.
  
Objectius   -Compartir l’experiència entre tots els participants en un procés de pràctica reflexiva i revisió de les pràctiques docents actuals en l’àmbit de les arts contemporànies i l’educació artística i la innovació pedagògica.

-Crear espais d’intercanvi entre la pràctica docent, la pràctica artística i la producció cultural a partir del diàleg entre professionals de diferents àmbits que comparteixen vincles amb l’educació , les arts i el treball en espai públic.

-Promoure el debat crític entorn la idea d’innovació i renovació pedagògica i traslladar-lo a la pròpia praxi en diverses tipologies: en el centre educatiu, el territori i també el context del centre d'art.

-Aportar eines de treball, referents i recursos per aprofundir en l’ús dels llenguatges i formats artístics vinculats a la ciutat (el barri) i l’espai públic com un recurs d’aprenentatge a l’aula.

-Aportar i dissenyar metodologies, activitats, projectes i eines de reflexió crítica que es puguin utilitzar amb els i les alumnes per facilitar el procés de conceptualització, disseny i aplicació d’un projecte educatiu basat en les arts.

-Donar pautes per al treball transversal i integrat de projectes sobre educació i ciutat aprofundint en el treball en xarxa

-Aprofundir en el treball en xarxa entre escoles i instituts en un marc de relacions de proximitat

-Explorar les possibilitats de un marc de col•laboració estable entre Escoles i Instituts en relació amb el programa educatiu i de territori Interfícies desenvolupat per el Arts Santa Mònica.
  
Continguts   •Presentació i contextualització de la proposta i dels participants i les seves pràctiques habituals.
•Presentació de Arts Santa Mònica i el programa Interfícies, els seus programes i funcionament així com els projectes educatius i d’espai públic. Presentació de marcs de treball a partir de pràctiques del equip interfícies i d’altres experts i centres educatius.
•Identificació de les pràctiques, saberes i expectatives. Reptes personals i comuns dels participants.
•Elaboració d’un punt de partida comú i relació amb el marc de treball de Interfícies: espai públic i ciutat educadora, treball cooperatiu, memòries de barri i urbanisme i treball sobre violència i gènere
•Disseny de les activitats i projectes en funció de la realitat de cada participant i el context del Centre d’art a partir de tallers
•Sessions de debat sobre les propostes amb presentació de projectes i experiències sobre cultura, espai públic, treball en xarxa i projectes interdisciplinaris
•Sessions de aplicació al aula i /o el context de Interfícies
•Vistes (si s’escau) dels grup a alguna exposició relacionada amb les temàtiques
•Sessions de seguiment i avaluació entorn a la implementació de les propostes a l’aula
•Disseny conjunta de l’acció o activitat final (exposició, document, etc.)
•Activitat de tancament final i avaluació de la proposta de seminari estable.
  
Avaluació   -Satisfacció en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa i percepció de transferibilitat als contextos educatius

-Aprofitament en termes d’aprenentatge dels continguts de la formació orientats a una futura implementació a la pràctica docent

-Transferència a la pràctica docent i relació amb els possible continguts i formes de treball amb un centre d’art
  
Requisits de  certificació   Assistir al 80% de les sessions presencials

- 7 sessions presencials de diversa durada que fan un total de 22 hores: 3 sessions de 2h presentacions de projectes i marcs comuns+ 3 sessions de 4h desenvolupament de projectes i debats + 2 sessions de presentacions, posada en comú i avaluació final de 2h.
- 8h de sessions no presencials de desenvolupament i aplicació de projectes en diversos contextos: aula, barri i Arts Santa Mònica.
  
Persones  destinatàries   Activitat dirigida preferentment a mestres, professors i Escoles i Instituts de Barcelona.
  
E-mail   lvallve.ceb@gencat.cat
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dimecres   19/10/2016   1730   1930 
 Sessió 2   dimarts   25/10/2016   -   - 
 Sessió 3   dimecres   09/11/2016   -   - 
 Sessió 4   dissabte   19/11/2016   -   - 
 Sessió 5   dissabte   26/11/2016   -   - 
 Sessió 6   dissabte   03/12/2016   -   - 
 Sessió 7   dissabte   22/04/2017   -   - 
 Sessió 8   -   -   -   - 
 Sessió 9   -   -   -   - 
 Sessió 10   dissabte   29/04/2017   1730   1930 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent